في إطار دعم وتوجيه طلبة علم النفس ، تم إعداد هذه المحاضرات كمرجع أكاديمي يساعد الطلبة في مادة علم النفس المدرسي خلال السنة الثانية من التكوين، و هو يتناول المحاور الأساسية الخاصة بالمقياس، والتي تشمل ما يلي:
- تاريخ علم النفس
- ميادين علم النفس المدرسي
- نظريات التعلم
- صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية
- أدوار الأخصائي النفسي المدرسي
- أساليب الفحص النفسي
- طرق الرعاية النفسية في الوسط المدرسي
ويجدر بالذكر أن الأستاذ يمكنه تكييف محتوى المقياس وفقًا لاحتياجات الطلبة وتخصصهم والظروف التعليمية الخاصة بهم.
introduction
As part of the efforts to support and guide psychology students, these lectures have been prepared as an academic reference aimed at strengthening theoretical knowledge and developing practical competencies among students in the School Psychology course during the second year of their training.
This work addresses a set of key themes as outlined in the ministerial decision regulating the course, which include the following:
- History of Psychology
- Fields of School Psychology
- Learning Theories
- Academic and Developmental Learning Difficulties
- Roles of the School Psychologist
- Methods of Psychological Assessment and Diagnosis
- Approaches to Psychological Care in the School Environment
It should be noted that the supervising professor has the freedom to adapt the course content in accordance with the students’ needs, the nature of their specialization, and the educational context, in order to achieve the general formative objectives of the academic program in School Psychology.
- Créateur de cours: Fatima Deberassou